مسیرهای الهام‌بخش

به دنبال داستان‌های دانشمندان و سفرهای تحقیقاتی آن‌ها باشید.

اختلال یادگیری در کودکان اتیسم

مدیر سامانه

Fri, 20 Sep 2024

اختلال یادگیری در کودکان اتیسم

از آنجایی که ASD یک اختلال شناختی است،  بر نحوه رشد کودکان تأثیر می گذارد که می تواند به توانایی های یادگیری آنها نیز سرایت کند

بنابراین اختلالات یادگیری بر روندهای روانشناختی مربوط به یادگیری تأثیر می گذارند.
می توانند نحوه یادگیری، خواندن، نوشتن، حساب کردن یا هر فرآیند یادگیری دیگر فرد را مختل کنند.
شایع ترین اختلال یادگیری، دیسلکسیا است که تقریباً 80 تا 90 درصد از کل اختلالات یادگیری را درگیر می کند.
مداخله زود هنگام میتواند اثرات اختلالات یادگیری را کاهش دهد و احتمال موفقیت افراد در مدرسه و بعداً در زندگی را افزایش می دهد. اگر ناتوانی های یادگیری درمان نشوند، کودک ممکن است احساس ناامیدی کند که می تواند باعث کاهش عزت نفس و سایر مشکلات برای او شود.

اغلب کودکان طیف اتیسم دارای اختلال یادگیری خواندن ویا نوشتن می باشند
این امر نیاز این کودکان را به آموزش های خاص روشنتر می کند. نحوه آموزش کودکان طیف اتیسم با در نظر گرفتن مشکلات حسی و اختلالات درکی آنها برنامه ریزی میشود.


 مشکل نوشتن اوتیسم 

چالش‌های حسی افراد دارای اوتیسم می‌تواند به شکل حساسیت یا پاسخ کاهش یافته به ورودی حسی باشد هر دو مورد می‌تواند چالش‌هایی را در نگه داشتن ابزارهای نوشتن و اجرای حرکت برای نوشتن با دست ایجاد کند ویژگی‌های ابزاری که ممکن است برای کودک دارای حس‌های حساس مفید باشد شامل امتحان سایزها  شکل‌ها، جنس‌ها و انواع ابزارهای نوشتن است تا ببینیم کدام یک از لحاظ حسی برای دانش آموز قابل پذیرش‌تر است. علاوه بر ابزار واقعی نوشتن کاغذ و سطح نوشتن نیز می‌تواند بر دانش آموزان حساس تاثیر بگذارد. توجه به نوع رنگ و بافت کاغذ مورد استفاده نیز ضروری است. برخی دانش آموزان ممکن است از نظر حسی ترجیح دهند خودکار یا مداد روی سطح نوشتن بکشند تخته‌ها یا خودکارهای ژله‌ای تجربه نوشتن نرم‌تر و محکم‌تر به همراه کشش کمتر ارائه می‌دهند در حالی که قلم هایی با نوک نازک و کاغذهای ضخیم‌تر هنگام نوشتن مقاوم‌ترند و در آخر افراد دارای اوتیسم نه تنها ممکن است حساسیت‌های حرکتی و لمسی داشته باشند بلکه برخی ممکن است حساسیت‌های بینایی به کاغذ و رنگ متن هم داشته باشند

نکات فیزیکی در درمان اختلال نوشتن اتیسم

  کودک دارای اوتیسم ممکن است چالش‌های حرکتی  نشان دهد که شامل ضعف و آگاهی از بدن ضعف ثبات فوقانی و ضعف عمومی است این چالش‌ها ممکن است مستقیماً بر نوشتن از لحاظ سرعت کیفیت و استقامت تاثیر بگذارد با این حال قبل از اینکه تاثیر واقعی حرکتی نوشتن مشخص شود بهتر است وضعیت عمومی و حالت نشستن کودک اوتیسم مورد توجه قرار گیرد چرا که خود این مسئله بر موفقیت نوشتن تاثیر خواهد گذاشت ارتفاع میز و صندلی باید به گونه تنظیم شود که کودکان اوتیسم بتوانند به راحتی پشت میز بنشینند. طوری که کف پاهایشان کاملاً روی زمان قرار گیرد.  برای کودکان اوتیسمی که به عنوان یک مسئله زیربنایی در چالش‌های نوشتن قدرت کم و ضعف دارند ابزارهای نوشتاری سایز بزرگ گاهی مفید است. همچنین سطوح نوشتاری که نرم و صاف هستند و هنگام نوشتن مقاومت کمی دارند مانند وایت برد برای مشکلات نوشتن اوتیسم ممکن است سودمند باشند.

درمان اختلال یادگیری

درمان اختلال یادگیری در کودکان به خصوص کودکان اتیسم، ابتدا شاید برای اکثر والدین ترسناک و دلهره‌آور به نظر برسد. ولی باید بدانید که این عارضه در کودکی و قبل از سن ورود کودک به مدرسه قابل تشخیص و بهبود است.

برای تشخیص و درمان اختلال یادگیری در کودکان اتیسم در مراکز درمانی از آزمون‌های مختلفی استفاده می‌کنند. در صورت نیاز آزمون‌های بیشتری گرفته میشود تا بتوانند تشخیص دقیق‌تری داشته باشند. اما به¬ طور کلی معمولاً از چند آزمون، نقشه مغزی، زبان، یکپارچگی بینایی – حرکتی، تست هوش استفاده می‌کنند.

نفشه مغزی همانند سونوگرافی برای مغز عمل می کند و تمامی نقاط آسیب دیده مغز را نمایش می دهد. این عمل با دستگاه های نوروفیدبک صورت می گیرد و بسیار روش دقیقی نسبت به سایر روش ها می باشد

آزمون تست زبان سعی دارد که توانایی کودک را در گفتار، نوشتار، درک مفهوم صحبت‌ها، واکنش و پاسخ او به سؤالات مشخص سازد.

آزمون یکپارچگی بینایی – حرکتی مشخص می‌کند که آیا فرزند شما می‌تواند میان حس دیداری و حرکتی خود به درستی ارتباط برقرار کند یا خیر. به عبارت بهتر توانایی ترسیم و واکنش کودک نسبت به محیط اطراف و آنچه می‌بیند را مشخص می‌سازد.

اختلال یادگیری خواندن

این اختلال شامل دو نوع مختلف می باشد. اختلال در خواندن و هجی کردن کلمات و اصوات و نوع دیگر، اختلال در درک و فهم متنی که کودک در حال خواندن آن است. یعنی اینکه کودک نمی‌تواند معنای مطلبی را که می‌خواند را بفهمد.

اختلال یادگیری ریاضیات

مسائل زیادی در ایجاد اختلال یادگیری ریاضی دخیل هستند. به عنوان مثال اختلال خواندن و یا عدم توانایی هماهنگی دیداری و نوشتاری می‌تواند در به‌وجود آمدن اختلال یادگیری ریاضی تأثیر داشته باشند. کودکان دارای این نوع اختلال نمی‌توانند علائم و مفهوم آن ها را به یاد بسپارند. به عنوان مثال آن ها نمی‌توانند بفهمند که علامت جمع چه کاری انجام می‌دهد یا در خواندن ساعت و بازگو کردن آن ناتوان هستند. متخصصین از طریق روش¬ های تقویت مهارت¬ های ریاضی به آن ها کمک می کنند.

0 نظرات

نظر بدهید