مسیرهای الهام‌بخش

به دنبال داستان‌های دانشمندان و سفرهای تحقیقاتی آن‌ها باشید.

تاثیر آموزش والدین بر کودکان طیف اتیسم

مدیر سامانه

Fri, 20 Sep 2024

تاثیر آموزش والدین بر کودکان طیف اتیسم

اختلالات فراگیر رشد یکی از انواع اختلالاتی است که خانواده ها را با چالش های بسیاری روبرو  می کند؛ این اختلالات گروهی از اختلالات روانی هستند که در آنها نقص در مهارت های تعامل اجتماعی، رشد زبان و طیف گسترده ای کلیشه ها و مشکلات رفتاری وجود دارد. اتیسم مشهور ترین اختلالی است که با رفتار های کلیشه ای، تحریک پذیری، رفتار های تخریبی و اشکال در تعاملات اجتماعی به وجود می آورد.

اختلالات طیف اتیسم منجر به عوامل چالش بر انگیز ویژه‌ای از قبیل انزوای اجتماعی، مشکلات پزشکی، مشکلات در نگهداری شغل و فشار مالی برای خانواده می‌شود.

والدینی که حمایت اجتماعی مناسب دریافت می‌کنند، می‌توانند به شکل موفقیت‌آمیزتری با مشکلات مرتبط با بزرگ‌کردن یک کودک مبتلا به اختلالات طیف اتیسم کنار بیایند.

والدین شرکت‌کننده در گروه‌های حمایتی استرس کمتری در ارتباط با کودک خود تجربه می‌کنند و احساس انزوای اجتماعی در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

 این باور که والدین کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم باید در امر درمان مشارکت داده شوند و این مشارکت باید از سنین پایین آغاز شود.

خانواده های طیف اتیسم با چالش های بسیاری روبرو هستند که آنها را تحت تاثیر شرایط متفاوتی قرار می دهند برای همین برای کنترل و بهبود شرایط نیازمند آموزش مداوم هستند.

مداخلات خانواده محور از جمله مداخلات زودهنگام است كه بر مشاركت والدين متمركز مي باشد.  تحقیقات نشان می دهد که اضافه‌کردن یک برنامه آموزش والدین که افزایش ارتباط اجتماعی بین والدین و کودک مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم را هدف قرار می‌دهد، باعث بهبود ارتباط والد و کودک و افزایش میزان ارتباط کودک شده است.

آموزش والدین عنصر اصلی مداخلات برای افراد اتیسم است برنامه های آموزش والدین جزو مداخلات ضروری است که منجر به بهبود کیفیت رابطه والد و کودک و افزایش تعامل می شود. این برنامه ها به والدین کمک می کند تا  مشکلات رفتاری و یادگیری کودک خود را درک کرده و آنها را به خوبی کنترل و مهار کند پژوهش ها نشان داده است درمان تعاملی والد و کودک باعث کاهش مشکلات رفتاری کودکان اتیستیک عملکرد بالا می شود.

پژوهش ها نشان می دهد  مداخله زود هنگام باعث کاهش مشکلات رفتاری و کلیشه ها در کودکان طیف اتیسم می شود و همچنین باعث افزایش تعاملات اجتماعی، بهبود ارتباط و کاهش نگرانی والدین در خصوص فرزندانشان می شود.

علاوه بر این آموزش و مداخله به موقع و موثر از طریق فراهم آوردن اطلاعات موثر درباره شرایط کودک اتیسم و نحوه کار با او باعث سازگاری و انعطاف پذیری والدین می شود والدین شرایط خاص فرزند خود را می پذیرند و سعی می کنند انعطاف پذیر تر نسبت به کودک خود عمل کنند.

با توجه به اثرات مفید و قابل توجه ای که آموزش والدین دارد می تواند بر توانمند سازی والد و کودک و کاهش آسیب ها و مشکلات رفتاری شود.

افزایش دانش و مهارت های مادران با شرکت در این برنامه اموزشی باعث می شود که خانواده ها درک درست تری از ماهیت اتیسم و مداخلات آموزشی و توانبخشی فرزندشان داشته باشند، نحوه کنترل رفتار های مشکل آفرین و کلیشه ها را یاد بگیرند و دید مثبت تری نسبت به پیشرفت فرزندشان داشته باشند.

0 نظرات

نظر بدهید